Sieć dystrybucji w transporcie — co to jest i jak działa?

transport do Grecji

Sieć dystrybucji to jedno z najważniejszych pojęć związanych z branżą transportu, spedycji i logistyki. Wybór właściwej sieci dystrybucji może mieć kluczowe znaczenie dla powodzenia przedsięwzięć handlowych i produkcyjnych. Czym dokładnie jest dystrybucja i jakie rodzaje sieci dystrybucji rozróżniamy?

Dystrybucja — definicja

Dystrybucja to inaczej sposób przewożenia towarów z miejsca, w którym zostały wytworzone do miejsc sprzedaży lub użytkowania. Celem dystrybucji jest zaspokojenie potrzeb nabywców oraz zapewnienie zysku przedsiębiorstwom produkującym dane dobra. Aby było to możliwe, przedsiębiorcy muszą zapewnić nie tylko najwyższą jakość oferowanych produktów, ale także znaleźć sposób, na jak najszybszą i jak najlepszą dostawę oferowanych dóbr do klientów lub miejsc, w których klienci będą mogli je nabyć. Aby było to możliwe, konieczna jest zwykle sieć dystrybucji oraz współpraca z innymi firmami, w tym transportowymi.

Sieć dystrybucji – co to jest?

Sieć dystrybucji to działania, których celem jest zrealizowanie dostaw z wykorzystaniem firm pochodzących z różnych sektorów. W ramach jednej sieci dystrybucji mogą ze sobą współpracować przedsiębiorstwa, których oferta się nawzajem uzupełnia, tworząc w ten sposób łańcuch dostaw. Jedną z nich  jest zawsze firma transportowa. Przyjmuje się, że transport towaru zamyka sieć w momencie dostarczenia dóbr to odbiorcy końcowego.  Łańcuch zaczyna się natomiast w momencie wytworzenia danego produktu.

Właściwa optymalizacja transportu ma kluczowe znaczenie dla opłacalności danego biznesu oraz zwiększenia przewagi konkurencyjnej na rynku. Firmy zazwyczaj stawiają na obniżenie czasu dostawy oraz zmniejszenie współpracujących ze sobą podmiotów, tak aby transport był, jak najszybszy, a ryzyko opóźnienia jak najmniejsze. Takie podejście zmniejsza zwykle cenę danego produktu, ponieważ w sieci dystrybucji znajduje się tylko kilka podmiotów.

Rodzaje sieci dystrybucji

Wśród rodzajów sieci dystrybucji wyróżniamy dwa podstawowe modele. Są to:

  • dystrybucja pośrednia
  • dystrybucja bezpośrednia

Dystrybucja pośrednia polega na stworzeniu sieci dystrybucji z udziałem kilku podmiotów, wśród których znajdują się wyspecjalizowani przewoźnicy, odpowiadający za dostarczenie konkretnych produktów do konkretnych grup odbiorców. Dystrybucja bezpośrednia jest przeciwieństwem powyższego podejścia. W tym przypadku za transport oraz działania logistyczne odpowiada producent danego towaru.