Przyszłość Transportu: Elektryfikacja i Innowacje na Drodze do Zrównoważonego Rozwoju

przewóz towarów do Grecji

W okresie rosnącej elektryfikacji w sektorze transportu ciężkiego, MAN ujawnił swój model eTruck.

Na briefingu prasowym MAN omówił swoje przyszłe kierunki i sukcesy w obszarze elektromobilności, wyrażając zaangażowanie w redukcję emisji poprzez dekarbonizację.

Firma MAN ma już na swoim koncie znaczące dokonania w elektryfikacji miejskiego transportu, dostarczając ponad tysiąc autobusów Lions City E w Europie, wszystkie wyprodukowane w Starachowicach. W Polsce sprzedano ich ponad dziewięćdziesiąt, a w ostatnim kwartale 2024 roku do Gdańska trafiło osiemnaście, a do Zamościa czternaście sztuk.

Nowy, 10-metrowy autobus miejski Lion’s City E cieszy się dużą popularnością na polskim rynku, z pierwszymi dostawami zaplanowanymi na wiosnę 2024 do Kraśnika. Pod koniec 2023 roku, grupa polskich klientów odwiedziła Monachium na Experience Days, by poznać rozwiązania elektromobilności MAN i przetestować eTrucka.

MAN Truck & Bus Polska dysponuje już obszernym zespołem wyszkolonych mechaników i elektryków, z ponad 120 pracownikami świadczącymi usługi na najwyższym poziomie w 28 autoryzowanych serwisach na terenie Polski.
Przyszłość ekosystemu opiera się na cyfryzacji, łączności i elektromobilności, które razem gwarantują najwyższą efektywność.

Zobowiązanie MAN do transformacji jest widoczne w strategii „Potrójne A”, która zakłada szczegółową analizę potrzeb klientów, udzielanie profesjonalnych porad i aktywne wspieranie w adaptacji do elektromobilności. Ale, jak zaznaczył Aleksander Vlaskamp, rozwój infrastruktury ładowania i zachęty do zeroemisyjnego transportu w Europie i Polsce są niezadowalające. MAN dąży do osiągnięcia neutralności emisyjnej do 2050 roku, z pośrednim celem redukcji emisji gazów cieplarnianych o 28% do 2030 roku (w porównaniu do 2019 roku), oraz zmniejszenia emisji gazów cieplarnianych w swoich zakładach o 70%.

Produkcja i łańcuch dostaw stanowią jedynie 2% emisji CO2, podczas gdy 98% pochodzi z użytkowania pojazdów. Dlatego firma kładzie nacisk na pojazdy elektryczne jako kluczowy element w osiągnięciu zrównoważonego rozwoju.

Autobusy elektryczne Lion’s City E stały się stałym elementem europejskich miast, z ponad 1000 wyprodukowanych jednostek, z których ponad 90 kursuje po Polsce. Ponad 60% europejskich przetargów na autobusy miejskie dotyczyło modeli elektrycznych. MAN Truck & Bus planuje elektryfikację autokarów z pierwszą flotą zaplanowaną na 2025 rok.

W segmencie eTruck, MAN obsługuje wszystkie rodzaje transportu dzięki napędowi akumulatorowo-elektrycznemu, z około 800 zamówieniami i pierwszymi dostawami zaplanowanymi na 2024 rok. Pierwsza sprzedaż eTrucka w Polsce miała miejsce w Krakowie z Grupą TOBI.

MAN pracuje nad zwiększeniem zasięgu do 1000 kilometrów do 2026 roku, co pozwoli, by do 2030 roku pojazdy elektryczne stanowiły połowę sprzedaży ciężarówek.

Firma przeszła szereg transformacji, wpływając na szkolenia, produkcję i inne obszary. Centrum eMobility w Monachium wyszkoliło już ponad 2600 osób, a linia montażowa przestawia się na produkcję mieszaną.

W dziedzinie akumulatorów, MAN inwestuje w produkcję seryjną i rozwija strategie dla zużytych akumulatorów, planując ich ponowne wykorzystanie lub recykling. Polska ma kluczowe znaczenie w strategii elektryfikacji MAN, z pierwszym eTruckiem sprzedanym dzięki umowie podpisanej dzisiaj. Wyzwaniem pozostaje infrastruktura ładowania, wymagająca szybkich działań rządowych.

Przejście na elektromobilność wymaga indywidualnej analizy potrzeb klienta, co jest częścią strategii „Potrójne A” MAN. Firma przeszkoliła już ponad 120 pracowników serwisowych i 70 przedstawicieli handlowych, przygotowując się do sprzedaży i obsługi eTrucków.

Grupa TOBI, po analizie i testach, zdecydowała się na zakup eTrucka, zachwycając się jego technologią i wydajnością. Planują wykorzystać go w transporcie międzymagazynowym, z bazą wyposażoną w stacje ładowania.