Na dzień 31 stycznia 2024 roku, w Polsce zanotowano rejestrację łącznie 58 341 samochodów osobowych i użytkowych z napędem elektrycznym (BEV). W ciągu ostatniego miesiąca liczba ta wzrosła o 1 628 jednostek, jak podaje Licznik Elektromobilności, inicjatywa PZPM i PSPA.
Do końca stycznia 2024 roku na polskich ulicach kursowało 100 737 elektrycznych samochodów osobowych. W skład tej liczby wchodziło 52 356 w pełni elektrycznych pojazdów osobowych (BEV) oraz 48 381 hybryd typu plug-in (PHEV). Liczba elektrycznych pojazdów dostawczych i ciężarowych osiągnęła 6 012. Wzrost zanotowano również w segmencie elektrycznych skuterów i motocykli, których było 19 415, oraz w liczbie hybrydowych samochodów osobowych i dostawczych, która sięgnęła 697 371. Na zakończenie roku liczba elektrycznych autobusów w Polsce wzrosła do 1185.
Wzrost floty pojazdów elektrycznych idzie w parze z rozbudową infrastruktury ładowania. Na koniec stycznia 2024 r. w Polsce działało 6086 publicznie dostępnych punktów ładowania (3362 stacje). Szybkie ładowarki DC stanowiły 27% całości, podczas gdy wolniejsze stacje AC o mocy do 22 kW – 63%. W styczniu uruchomiono 153 nowe punkty ładowania.
Kluczową informacją dla polskiej branży elektromobilności była zapowiedź przez NFOŚiGW programów dotacyjnych dla elektrycznych samochodów ciężarowych oraz infrastruktury ładowania dedykowanej tym pojazdom. Na terenie Polski kursuje obecnie około 120 elektrycznych pojazdów ciężarowych (eHDV), a kraj dysponuje jednym centrum ładowania dla takich ciężarówek. Oba programy są w fazie finalizacji i są kluczowe dla przyspieszenia elektryfikacji transportu ciężkiego. Dotacje umożliwią zbliżenie cen eHDV do poziomu pojazdów spalinowych o podobnej ładowności, zwłaszcza w kategorii N2, podczas gdy bez wsparcia ceny dla kategorii N3 mogą być wyższe nawet trzykrotnie, a dla N2 niemal dwukrotnie – podkreśla Aleksander Rajch z PSPA.
Zmniejszenie tempa rejestracji pojazdów bezemisyjnych w styczniu tego roku w Polsce i Europie wskazuje na znaczenie wsparcia dla elektrycznych samochodów osobowych, dostawczych i ciężarowych dla rozwoju tego segmentu. Należy skorzystać z doświadczeń innych krajów i implementować sprawdzone rozwiązania w celu wzmocnienia sektora motoryzacji bezemisyjnej w Polsce, szczególnie w zakresie infrastruktury ładowania i tankowania wodoru. Branża z entuzjazmem przyjęła zapowiedź programów dofinansowania zakupu pojazdów ciężarowych i budowy dedykowanej im infrastruktury – zauważa Jakub Faryś, Prezes PZPM.