Polskie e-commerce wkracza na rynek grecki

Zmiany dla importerów

Polski sprzedawca odzieży Answear.com uruchomił sklep internetowy na kolejnym zagranicznym rynku. Od września polskie e-commerce działa również w Grecji. Skąd pomysł na taki kierunek ekspansji? Czy Grecja jest atrakcyjna dla polskich przedsiębiorców?

Answear.com to stosunkowo młody polski e-commerce sprzedający modę i ubrania w regionie Europy Środkowo-Wschodniej. Firma ciągle jest w fazie rozwoju i poszukuje nowych rynków do sprzedaży swoich produktów. Od ponad miesiąca działa również na rynku greckim, stając się tym samym jedną z firm, które doceniły inwestycyjny potencjał Grecji, dynamikę rozwoju gospodarki oraz stosunkowo małą konkurencję na rynku. Warto przypomnieć, że polski eksport do Grecji to jedynie 2% krajowego eksportu ogółem.

Grecja — nowy kierunek ekspansji

O nowym kierunku ekspansji handlowej zadecydowała atrakcyjność rynku greckiego. Prezes firmy, Pan Krzysztof Bajołek, zwraca uwagę na wielkość greckiego rynku, która wynika z dużej ilości konsumentów oraz niewielkiego stopnia nasycenia produktami pochodzącymi z importu. Osobną kwestię stanowi wysoki wskaźnik dochodu per capita oraz rozwinięta wśród Greków świadomość marek premium, co wpływa na ich decyzję zakupowe.

Nie bez znaczenia jest również kwestia niewielkiej konkurencji oraz niskiego progu wejścia, co sprawia, że firmy, które dobrze trafią z produktem, mogą w Grecji liczyć na znaczny zysk w stosunkowo niedługim czasie. Dotyczy to nie tylko ubrań i produktów premium, ale także chętnie importowanych przez Grecję produktów z branży HO.RE.CA., maszyn, sprzętów AGD oraz towarów związanych z przemysłem stoczniowym.

Przewaga logistyczna Polski

Prezes Answear.com zwraca także uwagę nad przewagę logistyczną Polski, która znajduje się znaczniej bliżej Grecji względem odległych Państw Europy Zachodniej. Mniejsza odległość skraca transport. Gęsta siatka dróg oraz dobra znajomość komunikacji lądowej między oboma Państwami wśród przewoźników, upraszczają proces wymiany gospodarczej. Dodatkowym argumentem są niewielkie koszty związane z usługą transportu, co również czyni Polskę atrakcyjnym partnerem handlowym w oczach Greków.

O potencjale gospodarczym wymiany handlowej z Grecją świadczy fakt, że w ostatnich latach w Atenach powstało Zagraniczne Biuro Handlowe PAH, które zapewnia wsparcie polskim przedsiębiorcom, którzy planują wejść z eksportem na rynek grecki. Osobną kwestią jest pomoc w zorganizowaniu transportu oraz ocenie doświadczenia firmy zajmującej się przewozem towarów do Grecji. Jednym z liderów jest firma Banex, która od lat obsługuje transport towarów między Polską i Grecją.