Rynek e-commerce w Grecji

eksport grecja

Grecki rynek e-commerce jest ciągle mniej rozwinięty niż w innych krajach europejskich. Grecy chętniej kupują w sklepach stacjonarnych lub domowych e-sklepach. Środki rządowe oraz rosnący popyt na zakupy online sprawia jednak, że sektor ma duży potencjał rozwojowy. Jak go wykorzystać i co to oznacza dla polskich przedsiębiorców, którzy chcą wejść na rynek?

Coraz większy udział rynku e-commerce w greckim handlu ma swoje odzwierciedlenie w liczbach. W poprzednich latach notował on roczną stopę wzrostu na poziomie 15%, podczas gdy obecnie jest to już ponad 50%. Wejście na rynek jest także łatwiejsze, dzięki obowiązującej walucie euro, co otwiera możliwości dla inwestorów z innych krajów europejskich, w tym z Polski. Warto poznać więc jego specyfikę oraz lepiej zrozumieć potrzeby i zwyczaje zakupowe klientów.

E-commerce w Grecji

Z raportu European E-commerce Report 2022 wynika, że aż 71% procent greckiego społeczeństwa była w ubiegłym roku klientami sklepów online. Znamienne jest, że wśród Greków robiących zakupu online 27% robiło to w ostatnim kwartale przed badanie dwa lub jeden raz, natomiast 35% składała zamówienia od trzech do pięciu razy. Największą grupę stanowią mieszkańcy Grecji, którzy zrobili to aż sześć razy (38%).

Większość klientów sklepów online nabyła produkty od sprzedawców krajowych. Było to aż 91% transakcji. Co czwarta osoba zamawiała produkty z innych krajów Unii Europejskiej, w  tym z Polski (25%). Trzy na dziesięć osób kupowała towary od sprzedawców z krajów spoza UE (35%). Oznacza to, że zagraniczni sprzedawcy wciąż mają w Grecji dużo do zrobienia, a stopień wejścia na rynek jest dość niski.

Jak kupują Grecy przez internet?

Dla Greków kupujących online najważniejszym kryterium jest cena produktu. Ze wspomnianego wyżej raportu wynika, że zwraca na to uwagę, aż 40% konsumentów. Na sam wybór sklepu wpływają takie czynniki jak:

  • względy ekonomiczne – konsumenci zwracają uwagę na cenę produktu oraz koszty związane z dostawą;
  • cechy produktu – względy dotyczące marki oraz konkretnych cech produktów i sposobu jego produkcji;
  • doświadczenia zakupowe – czytelny interfejs, łatwa ścieżka zakupowa i podgląd zamówienia.

Z raportu dowiadujemy się także, że zaufanie Greków do danej platformy zakupowej online zwiększa bezpieczeństwo płatności online, pozytywne opinie na stronach zewnętrznych oraz wybór znanego przewoźnika lub wygodnej metody dostawy eksportu z Grecji.