Grecka platforma e-commerce rozwija ogólnokrajową sieć automatów paczkowych

transport z Grecji

Największa grecka platforma e-commerce rozpoczęła w ubiegłym roku instalację ogólnokrajowej sieci automatów paczkowych. Pierwsze urządzenia pojawiły się wówczas w Atenach. Ogromna popularność tej metody dostawy sprawia, że sieć ciągle się rozwija, obejmując kolejne etapy wdrożeniowe.

Producentem popularnych automatów paczkowych jest duńska firma technologiczna SwipBox. Zostały one zlokalizowane w dogodnych miejscach dla użytkowników, takich jak stacje benzynowe, parkingi centrów handlowych i osiedla mieszkaniowe. Platforma e-commerce Skroutz funkcjonuje przede wszystkim jako sprzedawca i środowisko wymiany handlowej. W nowym partnerstwie pełni także rolę operatora i przewoźnika.

Znamienna w tym względzie jest wypowiedź Stefanosa Katsimpas, Business Directora w Skroutz Last Mile. Wyraża w niej pogląd, że oferta Skroutz Point pozwoli zoptymalizować sprzedaż i usługi kurierskie, a także zmniejszyć wysiłek instalacyjny, co przyniesie większą efektywność oraz w rezultacie zadowolenie końcowych klientów. Zwraca także, że dostarczone przez duńską firmę automaty są łatwe w konfiguracji oraz mają czytelny interfejs, co ma przekonać Greków do korzystania z zakupów online i tej formy odbioru przesyłek.

Te dotychczas bezprecedensowe działania to odpowiedź na coraz większy udział handlu e-commerce w gospodarce Greckiej. Jak pokazuje European E-commerce Report 2022 tylko w ubiegłym roku aż 71% greckiego społeczeństwa było klientami sklepów internetowych. Większość z nich zamawiały produkty od krajowych dostawców (91%), ale pozostała część zamawiała również produkty z innych krajów Unii Europejskiej oraz krajów spoza UE. Niewielki udział zagranicznych dostawców w ogólnej wymianie handlowej online oznacza, że poziom wejścia na grecki rynek online jest stosunkowo niski.

Warto w tym momencie wspomnieć, że udział polskiego eksportu do Grecji wyniósł 978 mln, co plasuję Grecję na 30 miejscu wśród zagranicznych partnerów handlowych. Wśród najchętniej kupowanych przez Greków towarów z Polski znajdują się wyroby tytoniowe, elektronika oraz produkty spożywcze, więc eksport do Grecji ma się dobrze. Inną ważną grupę stanowią towary z branży HORECA, związanej z turystką, która stanowi filar greckiej gospodarki. Zdaniem ekspertów jest to stale rozwijający się kierunek wymiany handlowej, który jest ciągle daleki od nasycenia. Być może więc rozwój ogólnokrajowej sieci paczkomatów jest korzystną szansą dla sprzedawców z Polski?